Ako efektívne využívať Mailchimp na email marketing

Email je dôležitou súčasťou našej bežnej a pracovnej komunikácie. V roku 2016 bude podľa odhadov existovať až 4.3 miliardy emailových adries. 91% spotrebiteľov uvádza, že svoj email kontroluje minimálne raz za deň.

Email marketing pomocou newsletteru teda stále patrí medzi rozšírené formy kampaní. Na vytvorenie newsletteru existuje mnoho platforiem, na Slovensku je populárny Mailchimp. Vytvoriť v ňom kampaň je pomerne jednoduché a zvládnete to aj bez grafických alebo programátorských zručností. V základnej verzii je zadarmo a dovoľuje vám spravovať až 2000 kontaktov a odosielať až 12000 emailov mesačne. Dôležité je nielen vytvoriť email, ale aj plán čo, komu a ako často posielať. Pozrime sa spolu na to, ako efektívne využívať emailové kampane a čomu sa vyvarovať.

 

1.  Správne si vytvorte zoznam kontaktov

mailchimp - založenie listu

Toto neznamená len si založiť tzv. „list“ podľa postupu na Mailchimpe ale dbať aj na to aby ste bol tento zoznam kvalitný. Čo to znamená? Adresy pre svoj list treba získavať poctivo od ľudí, ktorí majú o vaše novinky záujem. Nie každý, kto vám dá vizitku chce aby od vás dostal newsletter, nie každý, kto si niečo kúpi vo vašom eshope chce od vás dostávať spam a určite si netreba zoznamy adries kupovať. Takéto správanie vedie k tomu, že skončíte v koši. Ak máte kvalitný zoznam, ďalším krokom je venovať tomu čas a rozdeliť si ho do skupín podľa záujmov, obchodných preferencií a podobne. Ak si svoj list takto delíte na skupiny, viete odosielať kampane priamo šité na mieru danej skupine a je väčšia pravdepodobnosť, že si váš email daný človek otvorí a na niečo klikne. Samotný Mailchimp uvádza, že segmentované kampane majú v priemere o 15% viac kliknutí ako tie, ktoré posielate na celý váš list.

 

2.  Nezabúdajte na A/B testovacie kampane

Veľa ľudí vynecháva práve túto možnosť, ktorú ponúka Mailchimp aj v základnej verzii. Veľmi jednoduchým spôsobom si nastavíte, ktorú časť vášho emailu chcete testovať a vytvoríte tak 2-3 verzie emailu. Tieto verzie pošlete na časť listu (najčastejšie na 30%), ktorému by ste inak posielali svoj email. Nastavíte si, čo chcete sledovať (mieru otvorenia, klikateľnosť alebo zisk ak máte spárovaný e-commerce) a Mailchimp automaticky pošle zvyšku listu ten email, ktorému sa lepšie darilo. Takto môžete zistiť čo na vašich čitateľov platí. Môžete posielať emaily s odlišným predmetom, odosielateľom, samotným obsahom (telom emailu) alebo časom, kedy sa emaily odošlú.

 

3.  Pohrajte sa s dizajnom a obsahom newsletteru

Mailchimp vám ponúka viacero možností ako si vybrať vzhľad vášho newsletteru. Kategória Basic vám umožní si vložiť obsah do preddefinovaných sekcií podľa vašich potrieb. Môžete sa spoľahnúť na pripravené šablóny od Mailchimpu, s ktorými už práca nie je také jednoduchá a pôsobia niekedy až gýčovo. Poslednou možnosťou je, že vložíte do Mailchimpu už dopredu pripravený kód. Pri tejto možnosti pozor, pretože zle napísaný kód spúšťa spam filtre. Túto možnosť by nemali skúšať ľudia, ktorí sa len učia ako si napísať vlastný kód. Najviac odporúčame si urobiť šablónu pomocou Basic template.

mailchimp - basic template

Čo sa obsahu týka tak platí staré známe „keep it simple“, teda v jednoduchosti je krása. Nikto vám nebude čítať slohy, že po piatich minútach scrollovania nedošiel ani do polovice emailu. Najviac platí jednoduchý dizajn – pekný obrázok, jeden odstavec s hlavnou myšlienkou a button. Netreba podceniť ani farbu (dodržiavajte dizajn manuál), všeobecne platí, že tie emócie, ktoré vyvolávajú farby v bežnom živote vyvolávajú aj keď ich vidíte na obrazovke v emailoch.

 

4.  Pred odoslaním kampane ju otestujte

Mailchimp vám pred odoslaním kampane ponúka možnosť otestovať si ju. Vyskúšajte si vzhľad emailu na mobilnom zariadení (pri platenej verzii si môžete vyskúšať aj vzhľad na rôznych emailových klientoch) a určite si pozrite, či sa vám správne naťahujú všetky *|Merge Tag|* aby ste neposielali namiesto textu tieto značky. Okrem toho Mailchimp vám ponúka aj možnosť odoslať testovací email na vami určené adresy. Takže môžete email odoslať kolegom alebo priateľom a získať spätnú väzbu ešte pred odoslaním kampane.

 

5.  Čítajte reporty kampaní

Reporty poskytujú množstvo užitočných informácií. Posielali ste kampaň zameranú na budovanie povedomia o vašej značke? Bude vás zaujímať miera otvorenia (open rate). Chceli ste zvýšiť návštevníkov stránky alebo predaje? Potom vás bude zaujímať počet preklikov z vašich emailov (click rate). Ak sledujete počet klikov je veľmi dobré sa pozrieť aj na mapu klikov, kam ľudia klikali/neklikali a teda zistíte, čo vo vašich emailoch fungovalo a čo nie. Každým dobre prečítaným reportom sa posúvate bližšie k vytvoreniu lepšej a efektívnejšej kampane.

 

MailChimp tipy na záver:

Čo dávať do predmetu:

  1. Personalizujte – pomocou personalizačnej značky môžete osloviť niekoho osobne menom, priezviskom, názvom firmy atď. Zvyšuje to konverziu a dodáva pocit, že je to správa určená konkrétnemu príjemcovi.
  2. Používajte otázky – apelovať na ľudskú zvedavosť, človek aj keď vidí, že je to marketingový email, otvorí ho ak ho premôže zvedavosť
  3. Používajte  tip – formulujte obsah tak, ako by ste chceli niekomu niečo poradiť (opäť zvedavosť)
  4. Výstižný text – síce Mailchimp ponúka 150 znakov ale pri dlhom predmete sa vám nemusí zobraziť celý napríklad na mobilných zariadeniach
  5. Pozor na spam – slová ako akcia, zľava, ponuka, výhoda, zadarmo atď. často spôsobia, že správa môže byť označená ako spam
  6. Emotikony – populárne na odľahčenie komunikácie (je možné, že starší emailový klient to neprečíta)

 

Kedy posielať emaily?

Podľa štúdií je najlepším dňom na odoslanie kampane utorok. Ak by ste chceli odoslať 2 informácie v jednom týždni posielajte v utorok a štvrtok (určite neodporúčame zahlcovať vašich odberateľov moc často). Druhým najlepším dňom v štúdiách vyšla streda.

mailchimp - časy na odoslanie emailu
zdroj: mailchimp

Čo sa týka hodín tak najlepším časom je ráno o 10:00. Ostatné časy sa odvíjali od činností vašich odberateľov počas dňa. Úspešné boli aj kampane posielané po 20:00 veľa ľudí si číta emaily práve pred tým ako ide spať. Podobne sa dá uvažovať aj o opačnej časti dňa teda posielať email o 6:00 keď si ľudia ešte v posteli pred prácou čítajú emaily. Môžete skúsiť posielať email v strede dňa, keď sa chcú ľudia trošku odreagovať od práce a hľadajú rozptýlenie napríklad v podobe emailov – 14:00.

Samozrejme najlepšie je poznať svoje publikum a zistiť aké dni a hodiny platia práve na nich 😉