Konferencia Digital Rulezz 2016 v skratke

V Bratislave sa 23.11.2016 zišli nadšenci digitálneho a mobilného marketingu na Digital Rulezz 2016, aby predstavili to najlepšie, najzaujímavejšie a najdôležitejšie z online sveta pod názvom „Leaders Gonna Lead“. Ako na každej dobrej konferencii býva zvykom, vypočuli sme si niekoľko krát ako UBER, či AirBnb zmenili ekonomiku, ako je video a virtuálna realita budúcnosť (už niekoľko rokov) a podobné šokujúce novinky. Pre tých, čo neradi čítajú je krátky sumár highlightov.

 

Highlighty Digital Rulezz 2016

  1. Facebook a googlu majú monopolné postavenie, určujú vlastné pravidlá, berú všetky revenues z online reklamy, ale aj tak ich máme radi
  2. Video je prítomnosť, aj budúcnosť obsahu globálne a preto je na čase rozhýbať video marketing aj na Slovensku
  3. Marketing je stále viac o štatistike a dátach, ktoré ovplyvňujú všetko od cielenia až po samotnú kreatívu
    social media

Ak vás tieto info zaujali, pozrite si aj detailnejšie postrehy z jednotlivých prednášok, ktoré sme videli, vzhľadom na paralelný program v 2 sálach sa žiaľ nedalo vidieť všetko.

 

Úvodné Keynotes od medzinárodných „spíkrov“

Andy Krasny z Facebooku nám porozprával, ako je dôležité budovať vzťah so zákazníkom najmä na mobile

  • v UK je viac ako 90% denných facebook používateľov z mobilu. V priemere si
  • denne ľudia kontrolujú mobil 80-100 krát
  • polovica videa na svete sa „konzumuje“ cez mobil

a prečo je dôležité komunikovať prostredníctvom fotiek a videí

  • ročne ľudia práve vďaka smartfónom zavesie 3 bilióny fotiek (každý rok viac ako za celú históriu)
  • na spracovanie obrázka nám stačí v priemere 13 ms a vieme ďaleko viac, a za zlomok sekundy náš mozog odčíta viac ako z niekoľkých riadkov textu

 

Josef Šlerka zo SocialBakers nám vysvetlil, že google a facebook nám v snahe prinášať najrelevantnejší obsah občas zúžia naše zdroje informácií. Či už je to zobrazenie posledných vyhľadávaní, alebo napríklad pohľad na spravodajstvo. Ak niekto likuje republikánske posty, Facebook mu priroredzene bude ďalej ukazovať oveľa viac podobných príspevkov a nie nový prejav demokratov.

alex still - digital rulezz

Alex Stil z GroupM nám vysvetlil, že približne 25% reklám je blokovaných a je to najmä naša chyba, keď ľudí otravujeme nerelevantnými a škaredými reklamami. Prostredníctvom programmaticu a výrazne väčšej personalizácie by sme to mali zmeniť. Nespoliehať sa len na Google a Facebook, ktorí svoje reklamné platformy majú ako nádherné záhrady obohnané vysokým múrom a pustia dnu len toho, koho chcú. Prezentáciu trošku naťahoval, tak ho nakoniec najprv vtipne, neskôr trošku výraznejšie ukončili 😉

Rickard Lawson

Plynule však na tému o tom, ako si  90% všetkých príjmov z online reklamy necháva google a facebook nadviazal Rickard Lawson z nórskej Strossle Norge as. Vo veľmi zaujímavej prezentácii vtipnou formou opísal ako se menili média. Ako blogy a jednotlivé značky majú možnosť im konkurovať, keďže ľudia viac veria svojmu kaderníkovi ako tradičným novinám. Dokonca Rob Kardashian má na svojich sociálnych sieťach väčší zásah, ako všetky nórske médiá dohromady. Úspech facebooku v distribúcii správ prisudzuje skvelému cieleniu článkov a obsahu. Facebook ich dávkuje na základe takmer stovky rôznych parametrov aby ideálne personalizoval. Svoju prezentáciu na tvorbu kontentu zhrnul do 3 pravidiel.

rickard lawson rulezz 2016

1. Nestavaj dom na cudzích základoch

  • nemá zmysel riešiť obsah na facebooku a potom platiť za distribúciu s 2% organic reach

2. Rob to, čo vieš najlepšie

3. Jednoduchosť. Odstráň akúkoľvek komplexnosť.

  • Ak si človek môže vybrať z 6 lekvárov, jeden si vyberie. Ak má na výber 30 lekvárov, zmätený si nekúpi nič.

 

2. blok „We are the World„

Richard Kondáš z UI42 nám porozprával ako nám smartfóny žerú voľný čas a zopár viac aj menej zaujímavých štatistík.

  • 52% hrania so smartphonom je počas pracovnej doby
  • až pri 65% online nákupných aktivít je prvým krokom práve mobil. Z týchto 65% online prieskumov  neskôr 29% dokončí nákup online a až 36% uskutoční nákup v kamennom obchode, t.j. ROPO – research online, purchase offline.
  • 42% ľudí porovnáva cenu alebo parametre produktu priamo v obchode na svojom mobile
  • Z nákupného vyhľadávania na mobile sa až 75% nákupov uskutoční do hodiny

instagram - josef hlavacek
Josef Hlaváček nám predstavil top tips & tricks na instagrame. Zistili sme, že ak chceme predbehnuť našim instagramovým účtom #1 Selenu Gomez, musíme mať krásny vizuálny a epický obsah. Aby sa nepovedalo, že nedal čísla, tak

  • IG má viac ako 500 miliónov používateľov, z ktorých je až 300 miliónov aktívnych denne
  • Netreba sa báť, až 80% z nich sa nachádza mimo USA
  • Viac ako 50% sleduje aspoň 1 firmu

Ak máte trošku paranoiu, tak určite sa vyhýbajte konšpiračným prezentáciám Jozefa Šlerku. V druhej prezke „Mesto na dlani“ o geo lokačných datách nám ukázal, aké kvantum (až 85%) voľne dostupných inormácií je možné lokalizovať aspoň čiastočne. Od foursquare, google maps, youtube, twitter, facebook profilov firiem a ľudí, kde sa pri statusoch, eventoch, recenziách a profiloch uvádzajú aj mestá, niekedy dokonca aj ulice je možné vopred pozrieť, kto chodí piť do ktorého baru v rámci starého mesta, ako sa voľajú ich deti a kam chodili do školy.

mobilné aplikácie

Moderátor Pavol Magic nám objasnil temnú stranu zbierania dát v mobilných aplikáciách. Od normal „permissions“ až po tie nebezpečnejšie, keď si od vás jednoduchá aplikácia, či hra žiada povolenie na prístup do kontaktov, fotoaparátu, atď.  V princípe však množstvo serióznych appiek práve preto nezbiera žiadne osobné údaje, ktoré je možné dotrackovať na konkrétnu osobu, len agregované segmentačné údaje s cieľom lepšej monetizácie aplikácie reklamou, či plateným obsahom.

Matej Kolarovský z GroupM nám porozprával o mobilnom Programmaticu, ktorému sa vo všetkých veľkých trhoch ako UK, US, a pomaly už aj DE darí niekoľko násobne lepšie, ako na našom krásnom Česko-Slovensku. Štýlom papier, powerpoint aj oko diváka znesie nám sľúbil 3x vyššie CTR, 2x nižší fraud a samozrejme aj zlepšenie konverzií. Nemusíte si ani toľko starostí robiť s kreatívou, keďže 80% trafficu robia v rozmeroch 728×90 , 300×600 a 300×300. Rád by som sie pozrel ten široký banner na mobile s menším displejom, ale to je téma na inokedy.

youtuberi

 

3. blok „Nothing Else Matters„

Andrej Csino z Core4 dal jednu z najprovokatívnejších prezentácií Digital Rulezz, keď si na paškál zobral youtuberov, slovenskú prax v alokovaní budgetov do online a tiež aj poľutoval osvetlovačov, režisérov a zvyšok produkcie, ktorí youtube videá robia za zlomok  TV reklamy…

Vcelku pekne zhodnotil, koľko brandov môže asi ešte onálepkovať Goga, Expl0ited, Selassie, LucyPug, či Momu..keďže sa na nich vystriedili od SLSP, VW, ASUS, TBA, Microsoft…

andrej csino video produkcia

Ako teda boostnuť video obsah na Slovensku? Ako podporiť mladých youtuberov aby prispievali periodicky a aby klienti boli ochotní zacvakať normálnu produkciu video spotov? Aby sme boli v obraze, tak na taký 20-30 sekundový TV spotík sa bez problémov produkcia hýbe okolo 30-50K€, nehovoriac o násobne vyšších nákladoch na samotný mediálny priestor.  Do youtube videí sa napriek tomu, že sa dajú presnejšie cieliť, dávkovať, flexibilnejšie využívať atď zväčša používa budget na úrovni do 5-10 tisíc

Začneme teda youtube revolúciu aj na Slovensku?? Malú obrodu už začala sympatická Zuzana Machová so svojím vlogom o varení pre domáce gazdiné. Neštruktúrovaná prezentácia bola príjemné spestrenie, škoda len, že trošku príliš self-promo.

Alexander Móži z Ringieru nám porozprával, že naša pozornosť sa dostala konečne pod zlatú rybku, keď z pôvodných 12 sekúnd v roku 2000 na 8 sekúnd pozornosti v roku 2016. O tom, že viac ako polovica ľudí vôbec nechce, aby im niekto volal, keď im môžu napísať. Medzi zaujímavé štatistiky patrili najmä 55% divákov TV je zároveň online. Či nové formy video spotreby ako VOD (video on demand), či archív. Aj vďaka tomu takmer polovica videí, čo pozeráme je pod 5 minút a takmer 2/3 ľudí pozerá video osamote.

nativna reklama

Filip Kuna zo Strossle nás šokoval, že šanca, že vystúpime na Mt. Everest je väčšia ako priemerné CTR bannerovej reklamy a prečo je dobré používať tzv. natívnu reklamu priamo v obsah. Podobne ako facebook, ideálne je natívnu reklamu segmentovať na základe odporúčaného obsahu, frekvencie, goegrafie, správania, či semantiky.

 

Peter Šebo na chvílu prestal moderovať, aby nám objasnil, že

  • stroj je vždy viac ako človek
  • človek mieni, algorytmus mení
  • kvety sa na mobilmaniii predávajú lepšie ako grafické karty

Keďže viacerí spíkri Digital Rulezz hovorili o videu, Peter nám ukázal zaujímavé spôsoby, ako netflix inzeroval notoricky známy seriál priatelia a tak ukázal možnosti cielenia v YouTube (KW, záujmy, demografia, remarketing). Pekný príklad bol aj na využití Facebook Look Alike publika, ktorý automaticky nájde ľudí podobný profil, ako majú napríklad vaši zákazníci.

 

 

4. blok „Winners Take it all“

Evžen Cekota nás ponoril do tajov psychológie a význame symbolov. Peter Bakoš nám ukázal case-study, ako expandovať e-shop do ďalších krajín a aké sú problémy napríklad s eshopom v Číne. Štefan Polgári zopakoval výhody affiliate marketingu a uviedol zopár príkladov úspešnej aplikácie affiliate kampaní v blogoch, katalógoch, či účelovo vytvorených affiliate projektoch.

medialne planovanie tomasovsky - digital rulezz

Maťo Tomašovský z Riesenia.com nás pobavil v pekne spracovanej prezentácii o mediálnom plánovaní. Aplikáciou pravidiel, ktoré fungujú v online nastaviť efektívnejšie plánovanie nákupu médii. Ako nájsť správny kompromis a očakávania medzi marketingovými a biznis cieľmi. Ako nájsť najlepšie médium, personalizovať posolstvo na konkrétny formát a rozmer s cieľom zvýšiť konverziu. Veď predsa 50+ ročný muž a rodič môže byť prezident Kiska, ale aj spevák zóny A.

Michal Pastier - datAdvertising

Zlatý klinec Digital Rulezz programu bol Michal Pastier zo Zaraguzy, jeho prezentáciu už tradične nechávajú organizátori na záver, aby aj tí najlenivší účastníci, ktorých firma nanútila ísť sa vzdelávať ostali až do konca. Publikum kreatívne nabudil zbierkou najzaujímavejších afrických billboardov, či story ako vznikol populárny seriál house of cards. Jeho prezentácia o DatAdvertisingu, bola zaujímavým mixom štatistiky, vedeckých a psychologických postupov na tvorbu najúspešnejšej kampane Fofola. Veľmi podobnú prezentáciu mal Michal aj na Marketing Festivale , takže ak máte záujem, môžete si pozrieť online video.

 

Aký je náš záver?

Ak robíte v online marketingu, alebo chcete nabrať inšpiráciu čo „fičí“ a aké sú trendy, na Digital Rulezz, by ste nemali chýbať ani budúci rok 😉