Marketing Festival 2017 v kocke

Keď som v roku 2013 bol na 1. ročníku konferencie Marketing Festival v Brne, bolo to prvý krát, čo na mňa konferencia naozaj urobila dojem. Včera som sa vrátil z Prahy z 5. ročníka konferencie Marketing Festival a opäť išlo o top event so skvelými speakrami. Ak máte dosť konferencií, kde prednášajú a polovicu publika tvoria sponzori a kamaráti organizátorov, vyskúšajte budúci rok práve #MKTFEST, prípadne si ako malý teaser prečítajte, o čo ste prišli.

 

rand fishkin

rand fishkin - marketing festival 2017

Rand Fishkin, SEO čarodejník z „krajiny MOZ“ bol jedným z hlavných ťahákov konferencie Marketing Festival 2017. Skvelý a vtipný speaker dal krátky freestyle úvod, no keď mu „réžia“ pustila aktuálnu verziu prezentácie, sústredil sa na búranie viacerých mýtov.

1 | Marketingové investície (ne)musia byť merateľné

  • investujte určitú časť online marketingového rozpočtu aj do content marketingových aktivít, ktoré nie sú hneď merateľné
  • MOZ whiteboard friday bolo 18 mesiacov neúspešný koncept a až potom sa z toho stal trhák

2 | Všetky marketingové kanály (ne)musia mať ihneď pozitívne ROI

  • MOZ whiteboard friday bolo 18 mesiacov neúspešný koncept, postupne ho zlepšovali, narastala popularita a dnes je najefektívnejší kanál

3 | Marketing pre vyhľadávače (nie) je len SEO alebo PPC

  • vyhľadávače sa menia a je čoraz dôležitejšie vnímať marketing pre vyhľadávače komplexnejšie. Výsledky zahŕňajú mapy, obrázky, súvisiace témy, sitelinky, snippety, top články, videá…

3 | SEO (nie) je len o kľúčových slovách, linkoch a technických nastaveniach

  • algoritmy sa menia a často sú na prvých pozíciách domény s menšou autoritou, či počtom spätných linkov. Prečo? Lebo ich obsah poskytuje najlepšú odpoveď alebo riešenia na vyhľadávanú frázu.

 

 

kim goodwin

Kim Goodwin - marketing festival 2017

Kim ako UX dizajnérka objasnila, prečo nikdy neoutsourcovať prieskum. Radšej zapojiť čo najviac zamestnancov aj manažérov priamo do interview so skutočnými zákazníkmi. Často už 6-20 rozhovorov dokáže odhaliť drvivú väčšinu problémov a získať správnu perspektívu pre human centric dizajn.

joe wade

Prezentácia zakladateľa oceňovanej kreatívnej agentúry Don’t Panic bola tradičným kreatívnym korením, plná zaujímavých spotov aj tipov, ako zvýšiť šancu, že kampaň sa stane virálnou. Práve dobrovoľné sledovanie a zdieľanie kampane neuveriteľne zvyšuje účinnosť aj úsporu rozpočtu. Medzi skvelé ukážky patrili najmä kampane pre spoločenské problémy.

 

avinash kaushik

avinash kaushik table AIAk je speaker, kvôli ktorému sa oplatí ísť aj na konferenciu o pestovaní púpavy, tak je to Avinash. Excentrický týpek, ktorý každé 27. slovo zakričí falzetom, je jedným z najväčších odborníkov na online marketing a analytiku,  mal prezentáciu primárne o umelej inteligencii. Od príkladov, ako vďaka machine learningu (ML) nemusí hodiny filtrovať a hľadať fotografie, cez ukážky robotizácie a automatizácie poľnohospodárstva, po obavy, že väčšina dnešných zamestnaní behom pár desaťročí zanikne.

Avinash na praktických ukážkach vysvetloval jednotlivé formy umelej inteligencie, ako sa dá využiť machine learning takmer v každom odvetví. Scan mozgu dokážu najlepší neurológovia vyhodnotiť za pol hodinu, počítač s ML za 15 sekúnd. AI sa dá využiť na optimalizáciu dát, CRM, logistiky, či úsporu energie (využitie algoritmov z AI AlphaGo na 40% úspory elektriny v dátových centrách google).

avinash kaushik

Ako využiť umelú inteligenciu v marketingu?

  • personalizácia a automatizácia reklám  (sieť hotelov red roof inn cieli na ľudí, ktorým zrušia/mešká let)
  • analýza dát a atribúcia konverzií (prepojenie a súvislosti v miliónoch dát nemôže identifikovať človek)
  • optimalizácia reklám z pohľadu kreativity, či hodnoty zákazníka
  • užitočné a dostupné nástroje ako Tensorflow, Torch, Caffe  umožnia ML využiť aj bez výraznej investície

 

Aké AI výzvy nás čakajú?

  1. Už čoskoro uvidíme „všeobecnú“ umelú inteligenciu, t.j. nielen, že bude „počítač“ oveľa lepšie počítať a riešiť úlohy, ale bude schopný riešiť aj základné fyzické veci ako zaviazať šnúrky na topánkach atď…
  2. Tento rok sa podarili výrazné pokroky v rozvoji tzv. kvantového počítača, ktoré pravdepodobne prinesú novú počítačovú revolúciu. Pre jednoduchú predstavu, keď by ste vy ako „normálny počítač “ v knižnici čítali knihu, tak kvantov počítač vie paralelne čítať všetky knihy v knižnici.
  3. Dôležité rozhodnutia o budúcnosti zeme a ľudstva už nebudú dávať ľudia

 

bob hoffman

Bob Hoffman - marketing festival 2017

Mierne paranoidný, starší old-school marketér mal jednoznačne najvtipnejšiu a najšokujúcejšiu prednášku dňa. Bob, bývalý vedecký učiteľ a neskôr copywriter, ohejtoval najprv facebook, google a online marketing v prvej časti „digital delusion“ – digitálny klam. Od podvodov s online reklamou až po porušovanie občianskych práv s cookies a sledovaním. To, čoho sa báli národy v totalitných a diktátorskych režimoch, teraz predstavujú spoločnosti disponujúce našimi „online údajmi“.

bob hoffman - podvody s online reklamou

V nakladačke pokračoval  v časti „branding delusion„, keď sa doslova vysmial snahám vytvoriť love brand a marketingové agentúry označil za klamárov. Nakoniec pochoval aktuálny marketing všeobecne v „age delusion„. Za absurdné považuje posadnutosť millenials a mladými generáciami, hoci väčšinu nákupov aj výdavkov tvoria ľudia po 50 (USA), ktorí v marketingu už takmer ani nepracujú.

V prezentácii pozbieral snáď všetky fakty a omyly marketingu za ostatných 30 rokov. Medzi jeho perličky patrili výroky, ako:

  • „Marketéri sú z Marsu, zákazníci z New Jersey. Jedno je nehostinné a hnusné, vyprahnuté miesto, druhé je planéta…“
  • „Američania sú ako Česi, len majú horší účes a zbraň…“
  • „Ak na planétu Zem padne obrovský asteroid, prežijú len šváby a copywriteri..“
  • „Je väčšia šanca, že dokončíte tréning do NAVY SEALS (námorníctva), ako že kliknete na online banner
  • „Every f**in inch of this planet is covered with ads“

 

shailin dhar

Shailin Dhar - ad bots

To, čo úspešne načal Bob, dokonali Shailin Dhar (CEO) a Praneet Sharma (CTO) z Method Media Intelligence v objasnení a potvrdení obrovského problému s falošnými klikmi v online reklame. Miliardové príjmy v online biznise vytvorili motiváciu pre podvodníkov, ktorí vďaka botom vytvárajú umelé návštevy, kliky, či používateľov a významne skreslujú celosvetovú online návštevnosť.

 

dr. bradley vines

brad vines - neuroveda v marketingu

Ak máte pocit, že na dobrú reklamu stačí kreatívec, kameraman a herci, už čoskoro to tak nemusí byť. Bradley ukazoval na príklade kontroverznej reklamy mountain dew, ako môžeme pomocou pokročilého vedeckého skúmania aktivity mozgu, očí a mimiky ľudí reklamu zdokonaliť. Podrobnú analýzu robia za približne 15-20 tisíc € a pomôžu vám zlepšiť kreatívu, vystrihnúť slabé pasáže, dostať značku viac do pozornosti publika atď.

 

 

filip podstavec

Filip Podstavec - marketing festival 2017Filip v trošku technickejšej téme rozprával, ako si získať crawl boty. Metaforicky prirovnal ozdravenie webstránky k návšteve googlebota u psychológa, keďže sa na vašej stránke cíti ako v bludisku. Ponúkol tipy od úvodnej diagnostiky a identifikovania nedostatkov (chyby, zlé redirecty, server errory, obsah, rýchlosť webu, robots.txt, interné linky) cez tipy na optimalizáciu cez sledovanie logov (nástroje ako Google BigQuery, Screaming Frog, Open Refine), až po odstránenie častí, ktoré boty nevedia dobre čítať (selecty, filtre,..) a sprehľadnenie sitemapy.

 

oli gardner 

Oli Gardner - marketing festivalČerešničkou na záver bol „landing page“ guru Oli Gardner, ktorý vysvetľoval ako netreba skĺznuť ku kopírovaniu aktuálnych trendov, keď niečo nie je podložené dátami. UX by mal podľa neho byť založený na dostupných dátach, no riadený podľa zákazníkov (data informed, customer driven). Vzhľadom na časté nezhody medzi dizajnérmi, marketérmi a copywritermi dával konkrétne príklady, ako na základe pozorovania, analýz a dát vytvoriť UX, ktoré odstráni najvýznamnejšie nedostatky z pohľadu zákazníka. Aj keď to nemusí zákonite zvýšiť konverziu, výrazne to zvýši spokojnosť.

Pozrite si jeho vtipnú prezentáciu s množstvom príkladov aj McGyver slidov a dozviete sa, prečo je každý z nás dizajner, prečo nikdy nekupuje víno Merlot, a ako môže aj formulár na webe byť zaujímavý.